Κυριακή, Οκτωβρίου 16, 2022

Τελευταία αναγγελία για Σαν Φρανσίσκο, Guillaume Musso

          Για δυο τρία δευτερόλεπτα ο χρόνος πάγωσε. Εκείνα τα ευλογημένα δευτερόλεπτα που κι οι δυο ήταν δεκαπεντάρηδες. Που χαμογελούσαν ο ένας στον άλλον. Που ο Ντάνιελ δεν είχε σκοτώσει ακόμα κανέναν. Που εκείνη δεν είχε γίνει ακόμη μπάτσος. Που η Άλις δεν είχε εξαφανιστεί. Εκείνα τα δυο τρία δευτερόλεπτα που η ζωή ήταν ακόμα γεμάτη υποσχέσεις.

     Πρόκειται για ένα κλασικό αστυνομικό που φτάνει στα όρια του θρίλερ, με τις χαρακτηριστικές κουφές συμπτώσεις και τα ανθρωποκυνηγητά, με πολύ πρωτότυπη και έξυπνη υπόθεση που μετά τις πρώτες 100 σελίδες περίπου συναρπάζει τον αναγνώστη, και δεν μπορεί πλέον να τ’ αφήσει απ’ τα χέρια του.
     Η αλήθεια είναι ότι μέχρι εκείνο το σημείο που κάποια ανατροπή πυροδοτεί το ενδιαφέρον (σελ. 200), η πλοκή έχει μεν πλάκα αλλά η γραφή είναι τυποποιημένη έως προβλέψιμη και προσωπικά, επειδή τα αστυνομικά δεν είναι και το είδος που προτιμώ, ήμουν έτοιμη να το παρατήσω.
     Πρωταγωνιστές είναι η Μάντλιν, ανθοπώλισσα στο Παρίσι και ο Τζόναθαν, από το Σαν Φρανσίσκο, διάσημος -κάποτε- σεφ, παντρεμένος και σε διάσταση, με έναν μικρό αγόρι, τον Τσάρλι. Η αφετηρία του μυθιστορήματος είναι ένα απλό γεγονός, δηλωτικό της ταχύτητας στις ζωές μας και την σύγχρονη εξάρτηση από την τεχνολογία: Στο αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης, με την αναγγελία των πτήσεών τους για τις χώρες όπου ζουν σκοντάφτουν ο ένας πάνω στον άλλον με αποτέλεσμα να μπερδευτούν τα κινητά τους! Καθώς αναχωρούν βιαστικά ο καθένας για τον προορισμό τους, καταλαβαίνουν τι έγινε όταν πια έχουν φτάσει στον τόπο κατοικίας τους. Βιώνουμε την έκπληξή τους όταν αρχίζουν να λαμβάνουν και να διαβάζουν τα μηνύματα που απευθύνονται στον άλλον/άλλην: ο Τζόναθαν παραγγελία για λουλούδια, η Μάντλιν μήνυμα απολογητικό/παρακλητικό της συζύγου Φραντσέσκα στον Τζόναθαν, φυσικά. Ακολουθούν διάφορες γαργαλιστικές παρεξηγήσεις, επικοινωνούν φυσικά μεταξύ τους αλλά η απόσταση είναι αποθαρρυντική για άμεση αποκατάσταση του λάθους, και με δεδομένο ότι κυριαρχεί και στους δύο η περιέργεια και η αδιακρισία στον ίδιο βαθμό, αρχίζουν και ψαχουλεύουν ο καθένας το κινητό του άλλου.
     Στο γνώριμο, κοφτό και σβέλτο ύφος των αστυνομικών, ελαφρώς εξυπνακίστικο, αποκαλύπτονται στους δύο ήρωες πλευρές του χαρακτήρα του άλλου προσώπου, μη αναμενόμενες: η όμορφη και ποζάτη σα μοντέλο Μάντλιν δεν είναι σαχλοκούδουνο όπως δείχνει η αρχική εικόνα της, αλλά φαίνεται άτομο καλλιεργημένο. Αντίστοιχα ο Τζόναθαν, ενώ ήταν πολύ διάσημος και με πάρα πολλά χρήματα σεφ αποσύρθηκε από το επάγγελμα για άγνωστους λόγους, ενώ η γυναίκα του η Φραντσέσκα, με την οποία μίλησε η Μάντλιν και που κατά τα φαινόμενα (κατά τα στοιχεία του κινητού) απάτησε την Τζόναθαν με κάποιον Τζορτζ Λα Τούλιπ, φαίνεται ειλικρινής κι ευάλωτη.
     Ο καθένας λοιπόν τραβά σαν μαγνήτης το ενδιαφέρον του άλλου, ίσως μάλιστα υπερβολικά όπως είθισται στις ιστορίες μυστηρίου. Το πραγματικό σασπένς ξεκινάει όταν με τα πολλά ο Τζόναθαν ανακαλύπτει ότι η Μάντλιν ήταν αστυνομικός που παραιτήθηκε (μάλλον πρόκειται για την ίδια ηρωίδα και σε άλλο αστυνομικό έργο του συγγραφέα), καταφέρνει να σπάσει τον κωδικό μυστικών αρχείων στο κινητό της και να ανακαλύψει την υπόθεση που την έκανε να παραιτηθεί: η εξαφάνιση/απαγωγή και βίαιη θανάτωση ενός δεκατετράχρονου κοριτσιού, της Άλις Ντίξον που πλήγωσε το φιλότιμο της αστυνομικού και την γέμισε τραυματικές εικόνες και ενοχές. Η έκπληξή του είναι και δική μας έκπληξη, γιατί αυτήν την κοπέλα ο Τζόναθαν την ΗΞΕΡΕ, με άλλο όνομα βέβαια αλλά αναγνώρισε σαφώς την φωτογραφία της. Την ήξερε καλά, την είχε γνωρίσει για λίγες μέρες, ΑΦΟΥ είχε δηλωθεί στην αστυνομία όχι μόνο η εξαφάνισή της αλλά ο φρικτός της θάνατος, και η υπόθεση είχε κλείσει.
     Αντίστοιχα η Μάντλιν, που με όλα αυτά το αστυνομικό της δαιμόνιο έχει ξυπνήσει για τα καλά, προσπαθεί να ανιχνεύσει τα αίτια της απιστίας της Φραντσέσκα, παρακολουθώντας τον εραστή της στο πολυτελές του εστιατόριο που κατά σύμπτωση είναι στο Παρίσι, και αντιλαμβανόμενη γρήγορα ότι κάτι περίεργο συμβαίνει: η Φραντσέσκα έχει σκηνοθετήσει την απιστία για να κρύψει κάποιο άλλο μεγάλο μυστικό, και βασικά για να προστατέψει την οικογένειά της.
     Πρόκειται λοιπόν για δυο μεγάλα μυστήρια, που μοιραία φέρνουν τους δύο πρωταγωνιστές κοντά -και… κάτι περισσότερο- μετά από τραγελαφικό επεισόδιο (ο ένας γυρεύει ταυτόχρονα τον άλλον στην πατρίδα του… άλλου!). Η πορεία προς τη λύση του μυστηρίου της εξαφανισμένης κοπέλας κινείται παράλληλα με την αποκάλυψη του μυστηρίου της υποτιθέμενης απιστίας της Φραντσέσκα, και βέβαια, εκτός του ότι υπάρχει κινηματογραφικού τύπου επιτάχυνση, βία, φόνοι και σασπένς το μυθιστόρημα αποκτά στοιχεία νουάρ, μιας και βαθύτερα κίνητρα των εγκλημάτων είναι οικονομικά συμφέροντα που σχετίζονται με τον υπόκοσμο -με εκβιασμούς, μαστροπεία και με το εμπόριο ναρκωτικών.
Χριστίνα Παπαγγελή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου