Κυριακή, Οκτωβρίου 12, 2008

369 λέξεις για τη βιομηχανία του σεξ και του τηγανητού ψαριού του Εμμανυέλ Πιερρά

Χιουμοριστικό και ευτράπελο. Χωρίς να ενθαρρύνει ή να καταδικάζει αγγίζει ανυπόκριτα τις πτυχές της σεξουαλικότητας που αποκλίνουν. Είναι η εξιστόρηση των περιπετειών των δίδυμων αδελφών, της Γκαέλ και της Γκουεναέλ . Η ιστορία τους ξεκινά από την πατρίδα τους, ένα χωριό της Βρετάνης, όπου και καταλήγει. Στις σελίδες του βιβλίου παρακολουθούμε τη ζωή τους στο αλιευτικό σκάφος. Η εξέλιξη και η βιομηχανοποίηση της αλιείας και της αλυσίδας επεξεργασίας και εμπορίας των ψαριών θα οδηγήσει στο τέλος της ψαράδικης επαγγελματικής ενασχόλησής τους. Ακολούθως θα παρακολουθήσουμε τη ζωή τους στο Παρίσι όπου αποφασίζουν να πάνε.
Κάθε κεφάλαιο του βιβλίου αναφέρεται και σε μια παρεκτροπή. Χωρίς να γίνεται χυδαίο αλλά με λογοπαιγνινή διάθεση το βιβλίο περιηγείται μέσω των ηρωίδων του στο σκοτεινό κόσμο του Παρισιού.
Τα παραπάνω αποτελούν μια συντομότατη σύνοψη των 160 σελίδων του βιβλίου. Όμως κάτι μένει μετέωρο. Πέρα από την ευχαρίστηση που μπορεί να προσφέρει ή όχι η ανάγνωσή του, υπάρχει κάτι ουσιαστικότερο;
Άφησα να περάσουν σχεδόν δύο μήνες και ξανάπιασα το βιβλίο προσπαθώντας να έχω μία «κάτοψή» του.
Έτσι τώρα μπορώ να πω με σιγουριά ότι αγγίζει το θέμα της βιομηχανοποιημένης, συσκευασμένης και κατά παραγγελία ικανοποίησης της ανθρώπινης σεξουαλικότητας, δηλαδή της κατ’ ουσίαν εμπορικής εκμετάλλευσής της. Η επιχειρηματικότητα που καθορίζεται από το κίνητρο του οικονομικού κέρδους αποστειρώνει την απόλαυση για να τη μετρήσει και να την πουλήσει ως σεξουαλική εκτόνωση χωρίς συγκίνηση, χωρίς πρωτοτυπία, χωρίς επικοινωνία, εν τέλει χωρίς περιεχόμενο. Γι’ αυτό ίσως το λόγο, τα πρόσωπα του αφηγήματος η Γκαέλ, η Γκουεναέλ και ο ξάδερφος Γιαν αφού περιπλανηθούν και επισκεφθούν τους λαμπρότερους ναούς αυτής της βιομηχανίας θα επιστρέψουν στο χωριό τους, ίσως, ζητώντας ασυναίσθητα το περιεχόμενο αυτού που τους πουλήθηκε ως απόλαυση με γυαλιστερό αμπαλάζ.
Σ’ όλες τις επισκέψεις τους στα μαγαζιά της αγορασμένης υπόσχεσης η ματαίωση έρχεται τόσο γρήγορα που τους οδηγεί στη φυγή. Αυτό απαλλάσσει το κείμενο από λεπτομέρειες που θα ίσως το έφερναν στα όρια του πορνογραφήματος. Κυρίως όμως κάνει προφανή το σκοπό του συγγραφέα να καταδείξει ότι η απόλαυση και η σωματική ευχαρίστηση δε μπορεί να αγοραστούν.
Ο παραλληλισμός που υπαινίσσεται ο τίτλος αποδεικνύεται εύστοχος. Η βιομηχανοποίηση της αλιείας και των εργασιών που μεσολαβούν ως που να οδηγηθεί το ψάρι στο πιάτο στερούν τη γεύση του. Η βιομηχανοποίηση του σεξ στερεί την απόλαυσή του.

9 σχόλια:

  1. Aν υπήρχε μουσική υπόκρουση στο σχόλιο, αυτή θα ήταν:Η βέρα, Σ.Μάλαμας-Θ.Παπακωνσταντίνου.
    Την Παρασκευή που θα πάω για βιβλία θα το ψάξω και μετά θα δούμε τι ψάρια πιάσαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μη σε παρασύρει η δική μου "κάτοψη", που είναι η δική μου υποκειμενική ερμηνεία. Δε γίνεται να το δανειστείς; Στενοχωριέμαι να γίνομαι αφορμή αφορμή κατανάλωσης. Τότε ίσως ο τίτλος του βιβλίου συμπληρωθεί "... και των δεμένων σελίδων"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μην ανησυχείς καθόλου, ήμουν οκτώ χρόνια βιβλιοϋπάλληλος κι έφυγα στο τσάκ πρίν ο ιδιοκτήτης, ουσιαστικά χαρίσει το μαγαζί, σε όσους το δούλευαν!
    Υπέκυψα μεν στη διαχρονική γοητεία του ημιτελούς που με χαρακτηρίζει, εξακολουθώ όμως να αγοράζω σε τιμές χονδρικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τότε το ζήτημα αλλάζει στη μία του όψη, δηλαδή το οικονομικό κόστος της κατανάλωσης. Για να "φύγεις στο τσακ" μάλλον οδηγήθηκες από διαίσθηση, φαντάζομαι δεν ήθελες να χαρίσουν και σε σένα βιβλιοπωλείο.
    ΥΓ. Αποστολές στην επαρχία αναλαμβάνεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τη μετάνοιωσα αυτή τη διαίσθηση.
    Βιβλίων, επικίνδυνες αποστολές, συμβόλαια θανάτου, τι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. αποστολές βιομηχανικής κατασκοπείας (για να μείνουμε στο πνεύμα του βιβλίου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Eνδιαφέρον,το γραφείο μας, έχει παντού τους ανθρώπους του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. μπήκε στη λιστα με εκεινα που πρεπει να αγορασω!
    καλημέρα σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γεια σου κοπρόγατα, προσοχή στους κεραμυδόσκυλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή